Månadens medlemsföretag: Norrbottens Destilleri
Med bas i Töre producerar de prisbelönt gin som marknadsför en bit av Norrbotten ut mot världen. Möt månadens medlemsföretag: Norrbottens Destilleri.
Norrbottens Destilleri, som även är Sveriges nordligaste destilleri, brinner för att destillera Gin i världsklass. Deras sortiment får sin karaktär från den botanik som hittas i landskapen utefter Kalixälven, där den stormar fram från källorna i Kebnekaisemassivet till mynningen i Bottenviken.
De kollar även över horisonten. I varje recept som tas fram finns alltid en krydda från en helt annan del av världen. Det blir en unik kombination av lokalt och fjärran. En satsning som har visat sig lyckad, och har resulterat i flera prestigefulla priser. Deras ambition är att vara Europas mest högteknologiska småskaliga destilleri och bli ett självklart besöksmål för turistnäringen i Norrbotten.
Vi har ställt ett par frågor till VD Dennis Bejedal, om verksamheten, Norrbotten och framtidens cirkulära utveckling.
Vad är det som är unikt med Norrbottens Destilleri och som skapar framgång?
Vi fångar naturen i dryckesform på ett sätt ingen tidigare gjort, och våra fyra huvudprodukter kommer att innehålla det bästa från de norrbottniska landskapen. Vi värnar om tradition men trampar alltid upp vår egen stig Vi kombinerar hantverk med high-tech och vi utvecklar oss ständigt kreativt för att kunna visa upp Norrbotten från sin allra bästa sida.
Hur har medlemskapet i Norrbottens Handelskammare stöttat Norrbottens Destilleri?
Medlemskapet i Norrbottens Handelskammare har hittills bidragit till möten med värdefull information. Vi är precis i början av våra exportsatsningar och vi är säkra på att Handelskammaren kommer finnas där för oss inför våra framtida frågeställningar.
Vad är det viktigaste för er just nu för att kunna ta nästa steg?
Det viktigaste för oss är att bygga ett starkt varumärke som står emot tidens prövningar – precis som naturen inspirerar oss. Vårt unika koncept är ett långsiktigt arbete där vår uthållighet kommer att vara den största faktorn till framgång. För att ta oss framåt är det viktigaste att vi alltid håller fokus på horisonten och ständigt jobbar med kreativitet och utveckling. Vi ser varken ett eller tre steg framåt utan ser möjligheterna i att fokusera på att etablera Norrbotten, och vårt destilleri, som en betydande del i svensk kultur.
Världen blir allt mer globaliserad, och företag i Norrbotten konkurrerar på en världsmarknad. Vad ser du för möjligheter i detta?
Svensk natur blir alltmer uppmärksammad utomlands vilket syns i den växande turismen i Norrbotten. Vi satsar nu på att exportera våra produkter, som i grund och botten är ett originellt sätt att visa upp svensk natur på flaska. Det unika i det gör att vi ser möjligheter till både samverkan med andra företag och marknadsdelar för oss att förvalta. Globaliseringen är något som är förmånligt för alla i Norrbotten så synergier mellan företagare öppnar upp för möjligheter att visa upp vårt landskap på bästa sätt, utan att behöva konkurrera på en världsmarknad som har utrymme för oss alla.
Många blickar riktas mot Norden och Arktis just nu. Hur drar ni nytta av det i er verksamhet?
Vi har en rad spännande projekt på gång där vi vill säkerställa att det även pratas om satsningarna som utförs i Kalix. Tillsammans ska vi alla i Norrbotten säkerställa att det är just oss som världen fortsätter prata om i framtiden som föredömen när det gäller hållbar och cirkulär utveckling.