Månadens medlemsföretag: Green Cargo
Green Cargo levererar hållbara logistiklösningar och är en viktig del av skandinaviskt näringsliv. 95 procent av Green Cargos transportarbete sker med eltåg där klimatpåverkan är mycket nära noll.
Varje vardag kör Green Cargo 400 godståg med råvaror från skogar och gruvor till processindustrins anläggningar och komsumentvaror till detaljshandeln och ersätter därmed dagligen runt 9 000 lastbilar. Det motsvarar i sin tur 2 300 000 lastbilar – årligen. I deras nätverk trafikerar de närmare 300 platser i Sverige, Norge och Danmark och med partners når Green Cargo hela Europa. Green Cargo är Sveriges mest erfarande aktörer inom järnvägslogistik och deras logistiksystem lägger grunden för Sveriges välstånd och konkurrenskraft.
Då Green Cargo är nya medlemmar i Norrbottens Handelskammare har vi ställt några frågor till Johan Roswall, som arbetar som strategisk säljare på Green Cargo. Först ut lyder frågan hur Green Cargo ser att medlemskapet i Norrbottens Handelskammare kan att stötta företaget?
– Jag ser det ur två perspektiv, både att vi kan stötta och bidra med vår kompetens för Norrbottens utveckling. Samt att vi kan få ytterligare inspel till vår verksamhet, så att vi förstår vad vi behöver leverera för att bli morgondagens leverantör som överträffar kundernas förväntningar, säger Johan Roswall.
Vad är det som är unikt med Green Cargo och som skapar framgång?
– Vår digitala utveckling är något som kunderna aldrig tidigare upplevt. Vi kan effektivisera deras vardag till den grad att de kan använda sina egna resurser till något värdeskapande. Det i kombination med vår breda kompetens och utspridda nätverk skapar en logistikparter som öppnar möjligheter.
Vad är det viktigaste för er just nu för att kunna ta nästa steg?
– Att vi lyckas attrahera och utbilda nya lokförare, som behövs för att exekvera Norrbottens framtid.
Hur ser Green Cargo på Norrbotniabanan och vikten av att få den på plats för företagets logistik?
– Avgörande för att stärka konkurrenskraften för de Norrbottniska industrierna. Att bygga Norrbotniabanan skulle i praktiken innebära längre och tyngre tåg då vi slipper använda vår dragkraft för att forcera de stigningar som är efter nuvarande stambana genom övre Norrland. Vi kommer kunna köra mer gods med färre tåg för att sammanfatta det hela. Men det är också därför vi helst ser att man redan från start bygger dubbelspår i så stor utsträckning som möjligt så vi inte drabbas av tidig kapacitetsbrist.
Hur ser Green Cargo på hållbara logistiklösningar i norra Sverige där näringslivet gör stora investeringar?
– Att vi ska vara en självklar del utav det. Vi investerar nu kraftigt och cementerar vår närvaro i norra Sverige genom att vi återtar trafiken för LKAB:s insatståg. Vi kommer att skapa synergier för ytterligare kunder i området och skapa bra förutsättningar för näringslivet att få en utökad redundans för sina leveranser. Beslut i dag ska underlätta morgondagen!
På bilden: Johan Roswall, strategisk säljare, som gjort karriär inom Green Cargo.