AKENBERG RIKTAR BLICKEN MOT USA ”STOR MARKNAD MED HÖG POTENTIAL”

08 oktober 2020

TEXT: NICLAS SAMUELSSON · FOTO: AKENBERG & VIVEKA ÖSTERMAN

Artikeln i sin helhet hittar ni i Handelskammarens exportmagasin Global Utsikt

Med inspiration hämtad från den norrländska naturen vill Luleåbaserade Akenberg bli nästa kända svenska designhus. Deras handgjorda solglasögon har på kort tid funnit sin väg över Atlanten.

 

Ända sedan starten har designhuset Akenberg anammat det globala och internationell produktion. Företagets solglasögon tillverkas av ett familjeföretag i Grekland, medan råvaran cellulosaacetat kommer från Italien. De norrländska rötterna märks dock i glasögonens utformning och namn, som ofta uppfattas som exotiska av kunderna. Den som vill ha något extra genuint kan dessutom lägga sina glasögon i ett fodral av naturgarvat renskinn från byn Sattajärvi i Pajala kommun.

– Vi satsar på hög kvalitet och gör våra produkter i begränsad upplaga, för att vara hållbara och inte göra prylar i onödan. Numera är vi det enda glasögonmärket i Norrland och vi vill visa det vackra vi har här uppe, säger Annkathrin Lundqvist, medgrundare och designansvarig på Akenberg.

 

Akenberg grundades i Luleå 2018 och ägs gemensamt av Annkathrin Lundqvist, Jenny Olsson och Robert Lundqvist. Deras första kollektion kom 2019. Samma år deltog man också i en resa till New York inom ramen för det regionala samarbetsprojektet Arctic Design of Sweden. Det blev starten på en USA-satsning, som i dag står för den största delen av företagets omsättning. I USA finns det en stor potential för såväl solglasögon som svenska varumärken, menar Annkathrin.

– Den amerikanska marknaden är 33 gånger så stor som den svenska och amerikaner använder ofta solglasögon, särskilt i storstäderna. Däremot har de inte så stor egen tillverkning i landet, säger hon och berättar att Akenberg efter en marknadsanalys valt att i första hand satsa på städer som Los Angeles, Miami och New York.

– Utifrån analysen insåg vi att det är bäst att satsa på en marknad i taget. Vi har arbetat upp bra kontakter i USA och inledde nyligen ett samarbete med en glasögonbutik på Fifth Avenue i New York.

 

Annars sker en stor del av Akenbergs försäljning online, vilket inte minst varit en fördel när coronapandemin tvingat fysiska butiker att hålla stängt. Företagets produkter är till sin natur små och lätta och går därmed snabbt och enkelt att skicka direkt hem till kunderna.

– Det går lika snabbt att skicka varor till Los Angeles som till Malmö, skrattar Annkathrin, men påpekar samtidigt att även om fördelarna är många så är konkurrensen på den amerikanska marknaden mycket hård.

– Det gäller att bygga upp en varumärkeskännedom och att ha bra samarbetspartner i landet. Vi har två personer på plats i New York, som hjälper oss på den amerikanska marknaden. Vi är också medlemmar i Svensk-Amerikanska Handelskammaren för att hålla oss uppdaterade.

 

Att det snart är presidentval är inget som märkbart har påverkat Akenbergs USA-verksamhet. Så här långt har coronapandemin haft större inverkan. Black Lives Matter-rörelsens spridning över världen har också vara viktigare för kunderna och är något som påverkar alla varumärken. Vem som blir president kan dock komma att få betydelse, menar Annkathrin.

– Även om vi försöker att inte vara politiska, så är det nog ingen hemlighet att det finns många som hoppas på en förändring. För oss är det viktigt att gränserna inte stängs, att människor kan fortsätta handla och att frakterna fungerar. Det är också bra om moms och tullavgifter inte höjs. En fortsatt öppen marknad gynnar alla.

 

På grund av coronavirusets framfart har Akenberg fått arbeta i något av en uppförsbacke. Det betyder dock att mycket bara kommer bli bättre med tiden. Annkathrin Lundqvist och hennes kollegor kan därför se framåt med viss tillförsikt.

– Vi har små omkostnader, är flexibla och växer organiskt. Vi har satt upp långsiktiga strategiska mål, där fokus nu är att komma ut i fler butiker i amerikanska storstäder, säger hon och berättar att steget därefter blir städer i Europa, även om det ligger lite längre fram.

– Solglasögon är en självklar accessoar och i framtiden ser vi oss som ett accessoarmärke, som lägger till fler produkter. Vi jobbar vidare med att bygga upp varumärkeskännedomen, bland annat genom annonsering och influencer-marknadsföring. För att växa behövs också kapital och mer kompetens och vi kommer inom kort få in nya delägare som bidrar med detta. Vi vill anställa fler och ha mer folk på olika marknader. Dessutom behöver vi utveckla våra digitala verktyg för att ge våra onlinekunder en bättre shoppingupplevelse, avslutar hon. 

 


AKENBERG AB

GRUNDAT: 2018 av Jenny Olsson och Annkathrin Lundqvist

FINNS I: Luleå VERKSAMHET: Designar och säljer handgjorda glasögon och accessoarer

NUVARANDE ÄGARE: Privat aktiebolag

ANTAL ANSTÄLLDA: 3 OMSÄTTNING: ca 170 000 SEK

 

Fler nyheter

05 okt 2020

Pressmeddelande – förlängning av godskorridorer

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att ta fram ett kunskapsunderlag inför översynen av EU:s godskorridorer på järnväg. I uppdraget...

InfrastrukturNyheter
09 sep 2020

Månadens medlemsföretag: Next Advokater

Next Advokater är en advokatbyrå med renodlad affärsjuridisk inriktning och specialistkompetens. Vi företräder företag och organisationer. Våra specialistområden är arbetsrätt...

Månadens medlemsföretagNyheter
09 sep 2020

”Våren 2020 förändrades världen – Inget kommer att vara som förr, allt kommer att förändras”

Och inget är som förr kan man konstatera med semestern i färskt minne. Vi hemestrar, gör lokala utflykter, lagar mat,...

KrönikanNyheter