Gemometrics

GEMOMETRICS SKILJER NATURLIGA STENAR FRÅN SYNTETISKA

10 maj 2021

TEXT: NICLAS SAMUELSSON · FOTO: GEMOMETRICS

Artikeln i sin helhet hittar ni i Handelskammarens exportmagasin Global Utsikt

Ädelstenar förknippas ofta med lyx, flärd och stora pengar. Att skilja naturliga stenar från syntetiska varianter är dock svårt även för det mest tränade öga. Luleåföretaget Gemometrics har tagit fram en produkt som gör det hela enklare och som man nu marknadsför globalt.

 

Sabrina Suikki, styrelseordförande & Torbjörn Lindvall, grundare av Gemometrics
Gemometrics är ett relativt ungt företag, men har redan hunnit revolutionera gemmologin med sin produkt Gem Pen. Det hela började med att gemmologen Torbjörn Lindvall såg att mängden syntetiska ädelstenar på marknaden ökade, samtidigt som det saknades ett enkelt verktyg för att undersöka stenarnas naturlighet. Han tog då fram Gem Pen, ett portabelt instrument som används för att kontrollera diamanter, rubiner och safirer.

Med Gem Pen behöver man inte skicka ädelstenarna till laboratorier för analys, utan får direkt svar om de är naturliga eller syntetiska.
– Målgruppen är i första hand juvelerare, pantbanker, slipare, gemmologer och andra som inte själva har tillgång till stora, dyra testinstrument, berättar Daniel Smirat, vd för Gemometrics.

Behovet av Gemometrics produkt visade sig ganska snart vara stort och företaget fick snabbt kunder på marknader som Indien, Thailand och Mellanöstern. Under pandemin har man även etablerat många kontakter på närmare håll, som Storbritannien och även i Sverige. Brasilien är också en av de nyare marknaderna.

Daniel Smirat, vd Gemometrics
Daniel Smirat, vd Gemometrics
Det är en jättemarknad med en snabbt växande ekonomi och allt starkare köpkraft, vilket bland annat visar sig i att konsumtionen av ädelstenar och smycken ökar. Det är givetvis en stor anledning till att vi tittar på den marknaden, liksom att vi fick bra ingångar och kontakter via Norrbottens Handelskammare, fortsätter Daniel.

 

 

Arbetet med att etablera Gemometrics i Brasilien är fortfarande i en uppstartsfas. Företaget har skapat kontakt med en distributör och många potentiella kunder visar intresse för Gem Pen. Den pågående coronarelaterade nedstängningen av det brasilianska samhället gör det dock svårt att göra affärer för tillfället, säger Daniel Smirat.

– Hur stor marknaden är i Brasilien är för tidigt att säga, men vi tror att det kommer ta mer fart efter pandemin. Till exempel behöver mässor dra igång igen, så att vi kan träffa fler kunder.

– Så här långt har vi inte stött på några större problem eller hinder i Brasilien, i alla fall inga legala. Det som kan bli en utmaning har snarare med affärskulturella skillnader att göra, men det återstår att se.

En erfarenhet som Gemometrics dragit så här långt är att det är viktigt att ha lokal representation på plats i Brasilien. Det finns ett stort värde i att ha någon som kan språket och affärskulturen, och som dessutom kan visa produkten för intresserade köpare.

– Vi bearbetar våra marknader i huvudsak genom distributörer och agenter. Kunderna vill så klart se och testa hur produkten fungerar och genom att våra lokala representanter sköter den biten så behöver vi inte resa dit. På så sätt sparar vi mycket tid och resurser, säger Daniel, som menar att man inte ska tveka att ta hjälp av dem som vet och kan.

– Om man inte själv har kontakter kan man till exempel ta hjälp av sin handelskammare, som är proffs på sådana saker. I vårt fall har handelskammaren inte bara hjälpt oss i Brasilien, utan även gjort att vi fått upp ögonen för Sydafrika som en annan potentiell marknad.

Även om mycket i dagsläget är osäkert, ser Daniel Smirat ändå framåt med tillförsikt. Målet för Gemometrics är att fortsätta växa och att jobba vidare på de stora marknaderna.

– Ädelstenar finns överallt och vår produkt är inte kopplad till någon speciell plats. I dagsläget är det dock Indien vi tror mest på. Man brukar säga att nio av tio diamanter passerar Indien, samtidigt som kunskapen där är låg om hur man värderar ädelstenar. Storbritannien och Mellanöstern är två andra marknader som står närmast för oss att satsa på, säger Daniel och lägger även till Thailand, som är stort inom området rubiner.

– Vårt mål är att tredubbla omsättningen och dubbla personalstyrkan de kommande tre åren. Vi märker av ett ökat intresse och innan pandemin skapade vi kontakter med flera samarbetspartner. Under rådande situation är det många som är lite avvaktande, men när det släpper kommer vi definitivt fortsätta vår tillväxtresa, säger han avslutningsvis.

 


GEMOMETRICS AB

GRUNDAT: 2015
FINNS I: Luleå VERKSAMHET: Tillverkning och utveckling av gemmologisk utrustning.
NUVARANDE ÄGARE: Torbjörn Lindvall
ANTAL ANSTÄLLDA: 5 st.
OMSÄTTNING: ca 2,3 miljoner SEK (2019)
ÖVRIGT: 2019 vann Gemometrics designpriset Red Dot Design Award för Gem Pen, som är formgiven av Studio Doms i Visby.

Fler nyheter

20 apr 2021

Krönika: Kompetensförsörjning – framtidens utmaning

De senaste månaderna har nyheter om investeringar i Norrbotten avlöst varandra. Det rör sig om hundratals miljarder som ska satsas...

Krönikan
20 apr 2021

Norrbottens Handelskammare kommenterar Infrastrukturpropositionen.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljö- och klimatminister Per Bolund presenterade regeringens infrastrukturproposition under en presskonferens i fredags den 16 april....

InfrastrukturNyheter
19 apr 2021

Månadens medlemsföretag: Cygni

Redan när Cygni startade 2006 hade vi en tydlig vision, vi ville vara den bästa arbetsgivaren för skickliga och ambitiösa...

Månadens medlemsföretagNyheter