Månadens medlemsföretag: Nordisk Kompetens
Om Nordisk Kompetens
Vår vision är att vara en betydande positiv kraft på den svenska arbetsmarknaden.
Nordisk Kompetens arbetar med bemanning och rekrytering, omställning, personlig utveckling, organisationsutveckling och rehabilitering. Vi hjälper människor och organisationer att hitta rätt kompetens, utvecklas, finna nya vägar och lösningar. Vi kan genom våra samarbetspartners erbjuda tjänster inom arbetsmiljö, förebyggande rehabiliteringsarbete och friskvård.
Vi har passat på att ställa några frågor till Jonny Häggström, vice VD på Nordisk Kompetens
1. Vad är det som är unikt med Nordisk Kompetens och som skapar framgång?
Vi kallar det vinn-vinn-vinn situation.
Det första vinn. Att vi följer kompetensen hos en människa från det att man blir av med ett jobb, som kallas omställning, till den nya anställningen genom rekrytering. Med karriärplanering finna nya vägar och en aktiv rekryteringsavdelning som söker upp företag som skulle vara intresserade av denna persons kompetenser.
Det andra vinn. Företag som söker ny kompetens får tidigt i processen vetskap om dessa människor innan dom slutat sitt gamla jobb, kan även få uppdaterad kompetens med anpassad betald utbildning genom omställning som en framtida anställd behöver.
Det tredje vinn. Samhällsvinst att snabba på en process som gör att en person inte behöver vara arbetslös mer än nödvändigt.
2. Hur har medlemskapet i Norrbottens Handelskammare hjälpt Nordisk Kompetens?
Vetskapen om vad som händer och efterfrågas i olika branscher, geografiska områden, relationsbyggande på nätverksträffar har hjälpt oss att bidra med att kompetenser ökar, stannar kvar hos Norrbottens företag.
3. Vad är det viktigaste för er just nu för att kunna ta nästa steg?
Att öka kännedomen om vårt unika koncept där fler företag i Norrbotten kan ta del av detta och att våra gemensamma utmaningar inom kompetensbristen ständigt ska bearbetas.
4. Vad ser ni att ni har haft för utmaning och fått ta strategiska beslut kring kopplat till Covid-19 situationen?
Vi har gjort en stor förändring inom digitala möten, ändrat interna rutiner, anpassat oss efter våra kunders krav och önskemål så att alla parter ska få en fortsatt hög kvalité på leveransen i alla våra tjänster.