STOORSTÅLKA SÄLJER SAMISK DESIGN MED PERSONLIG TOUCH
TEXT: NICLAS SAMUELSSON · FOTO: STOORSTÅLKA
Artikeln i sin helhet hittar ni i Handelskammarens exportmagasin Global Utsikt
Snabb och personlig service, fast förankring i den samiska kulturen och ett arbete präglat av lust. Det är receptet bakom Jokkmokkföretaget Stoorstålkas framgångar på e-handelsmarknaden. Ägarna själva kallar det ”e-handel med riktiga människor bakom spakarna”.
När vi pratar med Stoorstålkas ägare Idja Lotta Stoor och Piera Niilá Stålka har julhandeln precis börjat. Vid sidan av sommaren och Jokkmokks marknad är julen den viktigaste tiden på året för företaget. Det märks inte minst i webbshoppen, där paret säljer egendesignade produkter som kläder och heminredning samt material och verktyg för hantverk – allt med ett tydligt samiskt uttryck.
Som samer är det viktigt för oss att värna det samiska arvet. Det finns mycket fantastiskt samiskt hantverk, det vi saknade var vardagsprodukter och konfektion med samisk prägel, säger Piera.
Det var också Lottas och Pieras egna behov av att få tag i produkter som inte går att köpa på andra ställen som ledde till beslutet att starta en webbutik för knappt tio år sedan.
– Jag höll kurser i bandvävning, men hade svårt att hitta verktyg och material. Ofta har jag fått låna ihop grejer, vilket är lite besvärligt, säger Lotta, som berättar att en bandgrind (ett redskap för vävning) också spelat en viktig roll för att få fart på e-handelsverksamheten.
– Vi la upp en bild på Facebook på vår första prototyp av bandgrinden och fick så bra respons att vi ville göra det till en riktig produkt och erbjuda den till andra. Piera och jag tar fram alla produkter tillsammans, men med olika ingångar. Jag är ofta den som ritar och han är den som gör det praktiska.
Rent fysiskt är Stoorstålkas verksamhet koncentrerad till en affärslokal i centrala Jokkmokk. Här ryms webbshoppens lager och administration, men även en fysisk butik, vilket inte var tanken från början. Webbutiken tar dock mer tid i anspråk. Ungefär 75 procent av Stoorstålkas försäljning sker i dag via nätet, berättar Piera.
– Vi är ett litet företag, men har samma krav på oss som de stora när det gäller snabba och säkra leveranser, returer och så vidare. Beställningar skickas alltid samma dag och inom Sverige sker leverans inom en till två dagar. Alla kunder får också ett handskrivet vykort med en personlig hälsning och bilder som vi själva har tagit.
Av det Stoorstålka säljer via webben skickas cirka sjuttio procent inom Sverige. Företaget har dock kunder över hela världen. Inte minst bandvävarmaterial attraherar en internationell målgrupp och kunder finns i såväl Nordamerika som Asien och Australien. Den mesta exporten går dock till de nordiska länderna. Norge är en extra viktig marknad, som blev mer tillgänglig när det så kallade VOEC-systemet trädde i kraft den 1 april i år.
– Vi har många norska kunder i butiken, men förändringen i april öppnade verkligen upp den norska marknaden. Det blev något av vår räddning under våren, som annars var ganska tuff på grund av pandemin, säger Lotta.
En tidig utmaning för företaget var att hitta rätt tekniska plattformar för webbshoppen. Att köpa skräddarsydda lösningar är dyrt så Piera, som har en bakgrund inom IT-branschen, har gjort integrationsarbetet själv. Saker som orderhantering, generering av retursedlar och tulldeklarationer sker helt automatiskt.
– Vi har programmerat själva och integrerat standardlösningar, som vi anpassat efter våra egna behov. Det gör att vi snabbt kan göra justeringar om förutsättningarna ändras, säger han och framhåller att saker som språk och fraktkostnader nu utgör större hinder än det tekniska.
– Att skicka till Norge är fortfarande dyrt, eftersom fraktbolagen inte anpassat sig efter de nya tullreglerna. Till USA har leveranstiderna varit extra långa under pandemin. Ibland tar det en till två månader att få fram ett vanligt brev.
Stoorstålkas marknadsföring sker huvudsakligen genom sociala medier och Google. Lotta och Piera märker dock att det blir svårare att nå ut i cyberrymdens brus och att konkurrensen på e-handelsmarknaden har hårdnat. Paret känner sig ändå trygga med att ha en lojal kundgrupp och att veta att det finns en marknad för deras produkter.
– Vi har ett unikt utbud, eget varumärke och erbjuder snabba leveranser. Framöver kommer vi fokusera på att bredda sortimentet och att bearbeta våra befintliga kunder, inte minst i Norge, säger Piera och får medhåll av Lotta.
– Vi har aldrig haft någon speciell strategi, utan har vuxit långsamt och stadigt. För oss handlar företagande mer om lust, att vara kreativa och göra det vi gillar. Vi har skapat arbete åt oss själva och två till och får dessutom bo i Jokkmokk. Det är livskvalitet varje dag.
STOORSTÅLKA AB
GRUNDAT: 2014
FINNS I: Jokkmokk
VERKSAMHET: Design, tillverkning och försäljning av designprodukter, kläder, inredningsdetaljer och slöjdmaterial.
NUVARANDE ÄGARE: Idja Lotta Stoor och Piera Niilá Stålka ANTAL ANSTÄLLDA: 4 st.
OMSÄTTNING: ca 7,8 miljoner SEK (2019) ÖVRIGT: Säljer varje år cirka en miljon öljetter, som köps in från en tillverkare i Italien. Dessa används främst vid tillverkning av samiska bälten.
VOEC UNDERLÄTTAR HANDEL MED NORGE
I samband med avskaffandet av 350-kronorsgränsen för avgiftsfri import under 2020, lanserade de norska myndigheterna VOEC-systemet. Det gör det möjligt att kräva norsk moms i nätbutiken, betala detta till norska Skatteetaten och undvika förtullning i Norge. Om textilier säljs genom VOEC-systemet slipper man också tull. Systemet kräver en registrering hos Skatteetaten och är tillgänglig för utländska företag som säljer icke-restriktionsbelagda varor till ett värde av mindre än 3 000 NOK till privatpersoner i Norge.