Månadens medlemsföretag: Curatina
Med närmare 30 år i branschen har Curatina stor erfarenhet av att utveckla verksamheter med olika insatser för individer, grupper och hela organisationer. Curatina jobbar förebyggande, rådgivande och rehabiliterande och är ett stöd för vårdtagare, arbetsgivare och anhöriga.
Curatina erbjuder utbildningar, workshops/föreläsningar, ledarstöd, samtalsstöd samt ”temperaturmätaren” Weekly Workflow som hjälper företag och organisationer att förebygga stress och ohälsa hos sina medarbetare. Med uppfattningen att om den enskilda människan mår bra – så fattar vi bättre beslut för oss själva, för vår familj, för vårt arbete, för samhället i stort och givetvis för världen i stort – do good, be good, make good – och där är Weekly Workflow ett fantastiskt verktyg som fångar måendet i ett tidigt stadie och vi kan vara proaktiva istället för reaktiva.
Vi har ställt ett par frågor till Curatinas verksamhetschef Mia Nordlund om deras verksamhet och vad hon ser i det ”nya normala” – vad finns det att tänka på arbetsgivare och medarbetare för att upprätthålla en välmående arbetsplats och arbetsliv?
Vad är det som är unikt med Curatina och som skapar framgång?
Vi har nu stor efterfrågan på vårt digitala verktyg Weekly Workflow som gör att medarbetare och ledare tillsammans skapar ett bättre mående. Med en återkommande och enkel fråga får vi medarbetare att visa sitt mående kontinuerligt och utan trösklar och transparenta svar ger ledare bättre möjlighet att agera. Många pratar nu om att tempen på medarbetarna men våra kunder vill inte bara veta hur organisationen mår utan även hur den enskilda medarbetaren mår så att de kan agera i tid.
Hur har medlemskapet i Norrbottens Handelskammare stöttat/hjälpt Curatina?
Genom nätverket får vi ny kunskap inom viktiga områden samt möjlighet att möta andra i länet med liknande utmaningar och möjligheter som oss.
Vad är det viktigaste för er just nu för att kunna ta nästa steg?
Att ännu fler företag i Sverige förstår att om de ska klara av att behålla sina medarbetare behöver de systematiskt lyssna och stötta sina medarbetare till ett bättre mående.
Hur ska man som arbetsgivare förhålla sig till det nya normala och vad ser ni är viktigt att ta med i arbetslivet framåt?
Våga fråga varandra hur vi mår och orka lyssna och agera på svaret. Förr när vi jobbade närmare varandra rent fysiskt kanske vi kunde se hur en medarbetare mådde men nu måste vi hitta andra sätt att säkerställa att ingen faller mellan stolarna.
Vad är era tips till arbetsgivare för att på bästa sätt leda på distans eller delvis distans, kopplat till fysisk och psykisk välmående hos medarbetarna.
Jag är givetvis partisk men hör av till mig så ska jag berätta mer om Weekly Workflow. Om det var svårt innan pandemin att prata om mående för medarbetare och ledare så blev det ännu svårare nu när många inte ses lika ofta.
Vad är era tips till medarbetare för att hitta balans mellan arbetsliv och privatliv, vid distansarbete eller hybridjobbande?
Våga prata om mående med många på din arbetsplats! Det finns ofta hjälp att få, från små tips till hur du får vardagspusslet att gå ihop från en kollega till större insatser som din arbetsgivare kan hjälpa med. Alla mår vi sämre ibland och det är helt naturligt och ok, men det är så onödigt att låta det gå för långt, en liten signal kan göra verkligt stor skillnad.