Nu blir ATA carneter digitala
Här kommer viktig information till dig som brukar ta eller planerar att ta ATA carneter – passet för varor vid tillfällig export utanför EU.
Från och med den 4 oktober 2021 sker alla ansökningar av ATA-carneter digitalt via hemsidan http://www.eata.se. För att göra din ansökan ska du först skapa ett användarkonto hos din närmaste Handelskammare. Detta är möjligt att förbereda från och med den 20 september 2021.
Det finns många fördelar med en digital ansökan
- Du kan återanvända tidigare registrerad carnet-information vid nya ansökningar
- Du kan ställa frågor och få svar direkt i ditt ärende
- Du notifieras vid uppdateringar
- Du kan se dina aktiva och dina tidigare ansökningar
- Du får en automatisk påminnelse att återlämna dina dokument innan giltighetstiden går ut
Vi vill även tipsa om att vi tillsammans med Västerbottens Handelskammare anordnar ett ATA Carnet Webinar den 22 oktober. där vi kommer gå igenom vad en ATA carnet är, när den kan användas samt hur man ansöker i systemet eata.se
Har du frågor kring det digitala systemet för ATA-carneter? Välkommen att ta kontakt med oss! Telefon: 0920-244 760, e-post: [email protected]