Hemställan: Flygets betydelse för Sveriges konkurrenskraft
Sammanfattning
Undertecknade uttrycker stor oro för hur svenskt flyg utvecklas. En kombination av ett underutvecklat Arlanda samt att majoriteten av inrikesflyget från Bromma flygplats kommer att upphöra leder till en situation där konkurrenskraften hämmas. Regeringen behöver säkra den regionala tillgängligheten och samtidigt dimensionera Arlanda för ökad trafik.
Just nu pågår stora industriinvesteringar som en del i den gröna omställningen där tillgänglighet till och från omvärlden är avgörande. Regeringen behöver därmed säkerställa tillgängligheten via flyg i hela landet. De regionala flygplatserna har dessutom en viktig samhällsfunktion för en nationell och internationell arbetsmarknad samt för att upprätthålla tillgänglighet vid samhällskris och beredskap. Parallellt måste Arlanda flygplats utvecklas och dimensioneras för att hantera inrikes- samt utrikestrafiken via smidiga flöden.
Undertecknade hemställer därmed om:
- En utvärdering av inrikesflyget som säkerställer att nuvarande kapacitet möter framtidens behov.
- Säkerställa att Arlanda tillgodogörs resurser för utveckling.
- En omförhandling av avtalet för Arlandabanan så att tarifferna kan sänkas.
Problemformulering
Inrikesflyget
De senaste veckorna har en diskussion förts om framtiden för Bromma flygplats. Flygbolaget BRA har meddelat att de lämnar Bromma vid årsskiftet och i stället utgår från Arlanda i ett samarbete med SAS. Detta innebär att i princip all reguljärtrafik upphör på Bromma.
Sverige är ett litet exportberoende land och vårt näringsliv har globala värdekedjor med kunder, leverantörer, ägare och medarbetare utanför Sveriges gränser som är beroende av goda och frekventa flygförbindelser till och från Arlanda och vidare inrikes. Sverige behöver inrikesflyget och tillgänglighet via flyg måste säkerställas för hela landet. I vissa delar saknas alternativa transportmöjligheter med rimliga restider. Utöver detta är flyget väsentligt ifall vi ska bibehålla en nationell arbetsmarknadsregion.
Om inte åtgärder sätts in från regeringen är vår bedömning att detta hämmar svensk tillväxt och konkurrenskraft vilket föranleder åtgärder från regeringen.
Svensk tillgänglighet internationellt
Vi undertecknare känner en stark oro för att mängden direktlinjer samt frekvensen på avgångar från Arlanda inte är tillräckligt. Ett dåligt utbud medför en sämre tillgänglighet till och från Arlanda, vilket i förlängningen riskerar att slå mot svensk konkurrenskraft och produktivitet. Undertecknade har redan en rad vittnesmål från företag som, med bakgrund i förändringarna av flygutbudet, omlokaliserar kritisk verksamhet till andra huvudstäder. Det krävs därför reella satsningar för att säkerställa Arlandas kapacitet och för att dimensionera flygplatsen för framtiden.
Förslag på åtgärder
Flyget är en ödesfråga för Sverige. Nu krävs ett strategiskt grepp kring Arlandas avgångsfrekvenser och utbud av destinationer. I det fall att Bromma flygplats avvecklas behöver motsvarande kapacitet på Arlanda säkerställas.
Regeringen måste agera skyndsamt och beslutsamt. Detta föranleder regeringen till att vidta följande åtgärder:
- Se över förutsättningar att vid behov upphandla strategiska flyglinjer i hela Sverige. Sverige är ett stort och glesbefolkat land och flyget är en förutsättning för att hela Sverige ska kunna leva. Svenska företag är beroende av tillgänglighet och frekventa flygförbindelser och är ofta det enda alternativet med rimliga restider.
- För att stödja de regionala flygplatsernas överlevnad och tillväxt är det avgörande att staten omedelbart ser över hur ett långsiktigt system med statligt driftsstöd kan utformas. Ett förslag måste skapa förutsättningar för nödvändig stabilitet för flygplatssystemet samt säkerställa samhällsviktiga lufttransporter för exempelvis ambulansflyg och Försvarsmaktens behov.
- Ge Arlandas ägare Swedavia goda förutsättningar att prioritera utvecklingen av flygplatsen och dimensionera den för framtida behov. I det fall att Bromma flygplats avvecklas behöver tillräcklig kapacitet på Arlanda säkerställas.
- Inled förhandlingar med A-Train om ett nytt avtal om Arlandabanan, i syfte att få ner biljettpriserna till och från flygplatsen. Utredaren Peter Norman måste få bästa möjliga förutsättningar att, i samarbete med Finansdepartementet, ta fram underlag så att förhandlingar kan inledas skyndsamt.
Undertecknare,
Daniella Waldfogel, VD Stockholms Handelskammare
Linda Nilsson, VD Norrbottens Handelskammare
Anders Hjalmarsson, VD Västerbottens Handelskammare
Oliver Dogo, VD Handelskammaren Mittsverige
Janus Brandin, Utvecklingsdirektör, Region Norrbotten
Patrik Sällström, Utvecklingsdirektör, Region Västerbotten
Magnus Aspegren, Utvecklingsdirektör, Region Jämtland, Härjedalen