Framtidens hållbara e-handel

10 december 2020

Med arbete hemifrån, reseförbud och smittskyddsåtgärder på grund av den pågående coronapandemin har näthandeln förändrats drastiskt de senaste månaderna; bara sedan april 2020 är ökningen 49 procent i Sverige. För många framstår näthandeln som det trygga alternativet till att handla i butik. Under de senaste tio åren har omsättningen inom e-handeln fyrdubblats.

En annan stark orsak till ökningen av e-handel är social shopping. Social shopping är vad som händer när e-handel möter sociala medier. Det handlar om aspekter av sociala nätverk, som grupper, communities, rekommendationer och diskussioner, samt kärnfunktionen för e-handel – att sälja produkter och tjänster online. När vi handlar förlitar vi oss i mycket stor utsträckning på våra sociala nätverk för att fatta ett inköpsbeslut.

65 procent av all världens e-handel sker i Kina, Japan och Korea. Förra året sålde bara Alibaba, som står för en stor del av e-handeln i Kina, för runt 330 miljarder kronor ($38,4B) under den stora dagen Singles Day. Över 2,32 miljarder beställningar hanterades samtidigt av Alibabas logistiknätverk Cainiao Network. En siffra som rapporteras vara nära den totala mängd paket som skickades i Kina under hela 2010. Som mest inkom 583 000 beställningar per sekund!

Näthandeln fullkomligt exploderar, men frågan man kan ställa sig är om detta verkligen är hållbart på sikt?

Hållbarhetsfrågan har seglat upp på agendan, främst bland unga köpare och allt pekar på att e-handeln kommer att fortsätta växa. Att som handlare då agera så hållbart som möjligt kommer alltså inte längre att vara en möjlighet, utan ett krav. Åtminstone om man vill nå ut till framtidens kunder. Här måste nya, effektiva distributionssystem arbetas fram. För detta krävs innovationer och ett samlat grepp av näringsliv, samhälle och akademi. Förutom renare, snålare och tystare fordon, måste fyllnadsgraden i fordonen öka. Det måste bli möjligt för kunden att välja ett transportsätt som bidrar till ökad transporteffektivitet och klimatnytta. I stället för ”snabbt och billigt” kanske det i framtiden räcker med långsamt och hållbart. Då hinner speditörerna öka konsolideringen av gods och kan på så vis erbjuda hållbara transporter.

Linda Nilsson, vd Norrbottens Handelskammare

Ledarartikel i Exportmagasinet Global Utsikt

Fler nyheter

10 dec 2020

STOORSTÅLKA SÄLJER SAMISK DESIGN MED PERSONLIG TOUCH

TEXT: NICLAS SAMUELSSON · FOTO: STOORSTÅLKA Artikeln i sin helhet hittar ni i Handelskammarens exportmagasin Global Utsikt Snabb och personlig...

Internationell handelNyheter
04 dec 2020

Blickarna riktas norrut!

Det planeras investeringar i Norrbotten för totalt 700 miljarder kronor fram till 2040. För att det ska bli verklighet krävs...

Krönikan
25 nov 2020

Samtal med statsminister Stefan Löfven och utrikeshandelsminister Anna Hallberg

Tisdagen den 24 november deltog vår vd Linda Nilsson vid ett digitalt rundabordssamtal med statsminister Stefan Löfven och utrikeshandelsminister Anna...

InfrastrukturInternationell handelKompetensNyheter