ARTHOTEL ÖKAR MARKNADSFÖRINGEN I CORONATIDER
TEXT: NICLAS SAMUELSSON · FOTO: ARTHOTEL TORNEDALEN
Den svenska besöksnäringen har drabbats hårt av coronavirusets framfart. I Tornedalen finns ett hotell som satsar på att synas mer under krisen för att stå starkare när det väl vänder.
Arthotel Tornedalen är ett småskaligt alternativ för den som vill semestra i en unik bymiljö med massor av friluftsaktiviteter runt knuten. I den lilla byn Risudden i Övertorneå kommun ligger i dagsläget fyra modernt renoverade 1900-talshus utspridda, med hänförande utsikt över Torne älv och Finland. Möjligheterna att uppleva genuin norrländsk natur i kombination med konst och kultur, har inte minst lockat besökare från andra länder. Ägare och initiativtagare är den tidigare konsthallsägaren Gunhild Stensmyr.
– 2019 hade vi cirka 700 gästnätter, vilket var en ökning med 72 procent från året innan. Det kändes verkligen som vårt genombrott. Våra utländska gäster kommer främst från USA, Tyskland och Frankrike. Vi har så klart svenska besökare också, om än i mindre omfattning. Svenskar kan tyvärr vara lite dåliga på att upptäcka sitt eget land och det har varit lättare att sälja in vårt koncept till utländska gäster, säger hon.
Verksamheten har under de tio år den funnits vuxit successivt och det finns potential för ännu fler besökare. Det här året började också bra, med cirka 400 gästnätter under januari och februari. Men sedan bröt coronapandemin ut och det tog mer eller mindre tvärstopp med nya bokningar.
– Det är något man inte tror ska hända, det är i alla fall mycket osannolikt. Men hotellet är fortfarande öppet och vi får in ett antal lokala ströbokningar. Men verksamheten går definitivt på lågvarv, fortsätter Gunhild, som ändå är glad att hon äger alla fastigheter själv och inte behöver tänka på några hyreskostnader ovanpå alla andra utgifter.
För att motverka krisen så gott det går, men också för att stärka upp verksamheten för tiden efter pandemin, har Arthotel Tornedalen valt att växla upp marknadsföringen för att bli mer synliga. Enligt Gunhild handlar det i dessa tider om att vässa produkten och ringa in sina målgrupper för att ta reda på vad det är de vill uppleva.
– Nu riktar vi främst in oss på den svenska marknaden. Ett led i detta är att vi tar fram en webbplats på svenska. Den vi har nu är bara på engelska, vilket blir lite fånigt när man vänder sig till svenska besökare. Vi har även bra erbjudanden och paketerar resor speciellt för svenskar, säger hon och understryker vikten av att inte ge upp.
– I kristider får man inte lägga sig platt, utan det gäller att satsa ännu hårdare på säljsidan och marknadsföringen. Det handlar också om att vara redo när det lossnar igen. Men inget kommer av sig självt. Som entreprenör gäller det att ha en stark tro på sin produkt och att alltid vara beredd att hitta nya vägar.
Trots att det ser mörkt ut just nu, så kommer det en tid efter coronakrisen. Gunhild Stensmyr hoppas att det vi nu går igenom kommer att innebära en förändring i hur vi reser och hur vi ser på resande.
– Förhoppningsvis kan nya tankar växa fram ur detta. Kanske kommer vi inse att det är bättre att göra färre resor, men av högre kvalitet. Alla vill resa och nu är det läge för alla svenskar att börja utforska vårt fina land. Istället för att åka till Kanarieöarna eller Thailand kan man besöka Norrbotten, det är nästan som ett annat land för många, skrattar hon, men fortsätter med mer allvar att den bild som förmedlas av Norrland ofta är negativ.
– Man buntar ihop hela Norrland och beskriver det som en plats med hög arbetslöshet och annat elände. Sanningen är snarare att saker går på räls och att inte minst turismen ökar. Men den här krisen kan givetvis fungera som en tankeställare även för besöksnäringen, som kanske måste hitta nya strategier. Det är nu eller aldrig, kan man säga.
Idén till Arthotel Tornedalen föddes 2009 när Gunhild flyttade tillbaka till sin barndomsby Risudden, efter att ha bott många år söderut. Numera delar hon sin tid mellan Tornedalen och Skåne. Hotellet är egentligen en del av ett större projekt, där tanken är att det inom ett par år ska finnas en internationell konsthall i byn.
– Jag har arbetat som konsthallschef i många år och min dröm har länge varit att bygga en konsthall i Tornedalen. Arthotel är en del av den infrastrukturen, så att konsthallens besökare har någonstans att bo. Men tanken är också att hotellet ska utveckla ett samarbete med andra konstorganisationer, som Resurscentrum för konst i Norrbotten, genom att skapa ett vistelsestipendium för konstnärer, avslutar Gunhild.
Artikeln i sin helhet hittar ni i Global Utsikt nr 1 2020, Handelskammarens exportmagasin