Skrivelse till Sjöfartsverket angående besparingar

26 februari 2025

Till:
Erik Eklund
Generaldirektör
Sjöfartsverket

Förra veckan fattades ett antal besparingsbeslut vid Sjöfartsverkets styrelsemöte, varav ett innebär att en av de fem viktiga isbrytarna av Atle-klass ”kallställs” och därmed tas ur operativ drift. Detta beslut riskerar att få allvarliga konsekvenser för vintersjöfarten och näringslivet i Bottenviken.

Förra vintern visade tydligt hur stort behovet av isbrytning är, då både Bottenviken och Bottenhavet krävde tidiga insatser. Om de redan begränsade resurserna nu minskas ytterligare ser vi med stor oro på att det kan innebära att endast två isbrytare återstår för hela Norra Sveriges kust, särskilt norr om Umeå. Tidigare år har kapaciteten kunnat förstärkas genom tre isbrytare från Viking Supply, men dessa resurser finns inte längre att tillgå. Samtidigt är issituationen på den finska sidan av Bottenviken densamma, vilket gör det osannolikt att Finland kan bistå med stöd.

Sjöfartsverket har fått i uppdrag av regeringen att stärka samarbetet kring isbrytning med finska Trafikledsverket genom en ny gemensam arbetsgrupp. Detta initiativ är positivt, särskilt ur ett beredskapsperspektiv. Men ett stärkt samarbete kan inte kompensera för brist på faktiska resurser, då en normal isvinter påverkar hela Bottenviken oavsett nationsgränser. Den nya isbrytaren Idun är ett välkommet tillskott men kan inte ersätta en Atle-klassad isbrytare i Bottenviken.

Uppdraget att skapa en gemensam plattform för isbrytning och säkerställa industrins behov är centralt. Dessutom innebär Sveriges inträde i NATO att nya krav ställs på vår transport- och beredskapsförmåga. Samtidigt har regeringen aviserat en utredning om gemensam upphandling av nya isbrytare. Det är dock rimligt att först säkerställa att samarbetsavtal med Finland är på plats och att en robust beredskap finns innan beslut fattas om att ”kallställa” en isbrytare.

Vi ser med stor oro på det beslut som Sjöfartsverkets styrelse har fattat, då isbrytning är en samhällsviktig funktion för att upprätthålla handel och leveranser till och från industrin i norra Sverige. Vi efterlyser därför en risk- och konsekvensanalys som vi utgår från har föregått beslutet, och vi vill att denna presenteras offentligt. Det är nödvändigt att synliggöra vilka konsekvenser detta beslut kan få om det genomförs, samt att redogöra för en handlingsplan som tydliggör vilka hamnar och farleder som riskerar att ”offras”.

Norra Sveriges exporterande företag är helt beroende av fungerande isbrytning för att kunna leverera till sina kunder globalt. En stabil och förutsägbar sjöfart året runt är avgörande för näringslivets konkurrenskraft och helt central för kris- och beredskapsfunktioner i Bottenviken. Om sjöfarten inte kan upprätthållas året runt riskerar det att få allvarliga konsekvenser för hela värdekedjan inom industrin, den internationella handeln och vår nationella beredskap. Brutna värdekedjor påverkar inte bara enskilda företag utan kan få stora ekonomiska konsekvenser för hela Sveriges ekonomi och BNP.

Isbrytare utgör en kritisk infrastruktur för sjöfarten i norra Sverige och kräver långsiktiga, stabila och gränsöverskridande lösningar. Vi ser därför positivt på ett utökat samarbete med Finland, då Bottenviken förenar oss. Samtidigt kräver vi en stabil, förutsägbar och samhällsekonomiskt hållbar lösning för isbrytningen, vilket stärker norra Sveriges näringsliv och konkurrenskraft.

Vi vill därför ha svar från Sjöfartsverket på hur ni avser att säkerställa en handlingsplan för en stabil, gränsöverskridande, effektiv och konkurrenskraftig isbrytning i Bottenviken.

Vi står till förfogande för fortsatt dialog i denna fråga.

 

Luleå 25 februari 2025

Linda Nilsson, VD Norrbottens Handelskammare och Ordförande för Norrbottens Logistikråd

Anders Dahl, VD Luleå Hamn

Ulrika Nilsson, VD Piteå Hamn

Christer Wallin, VD Kalix Hamn

Emma Sundelin, VD Port of Skellefteå

 

Läs gärna vår skrivelse angående finansiering av isbrytning och sjöfartens konkurrenskraft till infrastruktur- & bostadsminister Andreas Carlson och energi- och näringsminister Ebba Busch.

Fler nyheter

14 feb 2025

Skogsnäringens betydelse för Sverige

Norrbottens vidsträckta skogar har lagt grunden för en livskraftig skogsnäring. En skogsnäring som förser Sverige och Europa med hållbara produkter...

NyheterOkategoriserade
24 jan 2025

Norrbottens Handelskammare välkomnade Team Finlands företagsdelegation

Nyindustrialisering & affärsmöjligheter i Norrbotten Under tre dagar samlades finska och svenska företag i Norrbotten förra veckan för att utforska...

Nyheter
11 dec 2024

Handlingskraftigt 2024 & fokus för 2025

Under 2025 har Norrbottens Handelskammare tagit en central roll som drivkraft för näringslivet i regionen. Genom att arrangera betydande evenemang...

KrönikanNyheter