Upphandlingsdagen

Norrbottens Handelskammare koordinerar Norrbottens Upphandlingsråd som är en sammanslutning av aktörer från näringsliv och offentlig sektor. Norrbottens Upphandlingsråd har funnits 2008 har som mål att skapa mötesplatser för dialog mellan marknadens aktörer samt främja utvecklingen inom offentlig upphandling till nytta för näringsliv och det offentliga. Upphandlingsrådet har under åren genomfört kontinuerliga träffar, workshops, seminarier och skapat ett allmänt diskussionsforum inom offentlig upphandling.

Upphandlingsrådet arrangerar kontinuerligt Upphandlingsdagen med syfte att ge kunskap, dialog och transparens mellan leverantörer och upphandlare. Detta kan underlätta framtida samarbeten och skapa nya affärsmöjligheter. Upphandlingsdagen är till för upphandlande företag, kommuner, myndigheter och anbudsgivare.

Norrbotten är en expansiv region vilket ger betydande effekter på upphandlingar och ökade affärsmöjligheter för företag. Myndigheter och kommuner måste planera och genomföra fler och större upphandlingar. Detta lockar fler leverantörer till regionen, vilket ökar konkurrensen i upphandlingarna och ställer större krav på leverantörerna. Upphandlingsdagen ger möjlighet för leverantörer och upphandlare att mötas och dela erfarenheter, vilket kan underlätta framtida samarbeten och skapa nya affärsmöjligheter.

Upphandlingsdagen 2025 gick av stapeln 25 mars i Luleå och vi pratade nyheter, trender, sekretess, AI och förutsättningar för bättre upphandlingar. Vi utforskade dessutom hur man kan upptäcka/hindra kriminalitet i upphandlingar samt gick igenom kommande upphandlingar i Norrbotten.


Det finns inget datum satt för nästa upphandlingsdag än.