Skrivelse angående finansiering av isbrytning och sjöfartens konkurrenskraft

04 mars 2025

Till:
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Att: Infrastruktur- & bostadsminister Andreas Carlson

Klimat- och näringslivsdepartementet
Att: Energi- och näringsminister Ebba Busch

Angående finansiering av isbrytning och sjöfartens konkurrenskraft

2025-02-28

Vi vill härmed framföra vår oro över de ekonomiska förutsättningarna för svensk sjöfart, baserat på det nyligen fattade beslutet att ta en av de sex isbrytarna ur drift. Detta beslut riskerar att få allvarliga konsekvenser för vintersjöfarten, industrins konkurrenskraft och den nationella beredskapen i norra Sverige. Vidare oroas vi av att det befintliga finansiella ramverket för att säkerställa en fungerande svensk sjöfart är undermåligt.

Svensk sjöfart är i dag beroende av Sjöfartsverket, som finansieras genom avgifter från näringslivet och endast till cirka 10 procent genom statliga anslag. Detta står i skarp kontrast till finansieringen av andra trafikslag som väg, järnväg och flyg, vilka har betydligt större statliga anslag. Regeringen betonar ofta vikten av att inte ställa olika trafikslag mot varandra, men de ekonomiska förutsättningarna för sjöfarten riskerar att underminera dess konkurrenskraft och funktion som en del av transportkedjan.

Förra vintern visade tydligt hur stort behovet av isbrytning är. Såväl Bottenviken som Bottenhavet krävde tidiga insatser, och de begränsade resurserna var redan då ansträngda. Med beslutet att ta en isbrytare ur drift riskerar vi en situation där endast två isbrytare finns tillgängliga för hela Norra Sveriges kust norr om Umeå. Tidigare har isbrytarkapaciteten kunnat stärkas genom kommersiella aktörer, men dessa resurser finns inte längre att tillgå. Samtidigt har Finland en liknande issituation och har begränsad möjlighet att bistå.

Vi ser positivt på initiativet att stärka samarbetet mellan Sjöfartsverket och finska Trafikledsverket genom en ny arbetsgrupp för gemensam isbrytning. Detta är ett steg i rätt riktning ur ett beredskapsperspektiv, men ett starkare samarbete kan inte kompensera för brist på faktiska resurser. Den nya isbrytaren Idun är ett välkommet tillskott men kan inte ersätta en Atle-klassad isbrytare i Bottenviken.

Sveriges inträde i NATO för med sig nya krav på vår transport- och beredskapsförmåga. Det är avgörande att vi har en stabil och förutsägbar isbrytningskapacitet som kan garantera industrins leveranssäkerhet och den nationella beredskapen. Att isbrytningen fungerar året runt är en förutsättning för norra Sveriges exporterande företag och för hela den internationella handeln.
Mot bakgrund av detta efterlyser vi en förstärkt finansiering för Sjöfartsverket så att isbrytningen kan upprätthållas och utvecklas. Vi begär att regeringen presenterar en strategi för hur sjöfartens finansieringsmodell kan ses över så att den inte missgynnas i förhållande till andra trafikslag. Vidare vill vi se en offentlig risk- och konsekvensanalys av beslutet att ta en av isbrytarna ur drift samt en handlingsplan för att säkerställa industrins behov av fungerande vintersjöfart.

Väg- och järnvägstrafiken får betydande statliga anslag för både utveckling och underhåll. Sjöfarten, däremot, finansieras till stor del genom avgifter från näringslivet och får en mindre andel av sina medel från statliga anslag. Denna skillnad i finansieringsmodeller kan påverka sjöfartens konkurrenskraft och dess förmåga att upprätthålla kritiska funktioner som isbrytning.
För att säkerställa en rättvis och effektiv transportinfrastruktur är det viktigt att överväga en översyn av finansieringsmodellerna för de olika trafikslagen, så att sjöfarten inte missgynnas i förhållande till väg- och järnvägstrafiken.

Vi står till förfogande för fortsatt dialog och ser fram emot ett konstruktivt samtal om hur Sverige kan säkerställa en stabil och samhällsekonomiskt hållbar lösning för både sjöfarten och isbrytningen.

Luleå, 28 februari 2025

Linda Nilsson, VD Norrbottens Handelskammare och Ordförande för Norrbottens Logistikråd
Anders Dahl, VD Luleå Hamn
Ulrika Nilsson, VD Piteå Hamn
Christer Wallin, VD Kalix Hamn
Emma Sundelin, VD Port of Skellefteå

 

Läs gärna vår skrivelse till Sjöfartsverket angående besparingar.

Fler nyheter

26 feb 2025

Skrivelse till Sjöfartsverket angående besparingar

Till: Erik Eklund Generaldirektör Sjöfartsverket Förra veckan fattades ett antal besparingsbeslut vid Sjöfartsverkets styrelsemöte, varav ett innebär att en av...

Nyheter
14 feb 2025

Skogsnäringens betydelse för Sverige

Norrbottens vidsträckta skogar har lagt grunden för en livskraftig skogsnäring. En skogsnäring som förser Sverige och Europa med hållbara produkter...

NyheterOkategoriserade
24 jan 2025

Norrbottens Handelskammare välkomnade Team Finlands företagsdelegation

Nyindustrialisering & affärsmöjligheter i Norrbotten Under tre dagar samlades finska och svenska företag i Norrbotten förra veckan för att utforska...

Nyheter